Základná škola
Materská škola
Rok Ľ. Štúra - Lúčanské nárečie
Rok 2025 bol vyhlásený za Rok Ľudovíta Štúra. Práve v týchto dňoch sme si pripomenuli 210. výročie narodenia tohto slovenského jazykovedca, novinára, politika, pedagóga a spisovateľa (nar. 28. októbra 1815). Vo svojom diele *Nárečja slovenskuo alebo potreba písaňja v tomto nárečí* odôvodnil Ľ. Štúr kodifikáciu spisovnej slovenčiny.
V Štúrových stopách sme pokračovali na hodinách SJL s našimi siedmakmi a siedmačkami. Vydali sme sa na bádateľskú cestu skúmania nárečových slov našej obce. 📷
Naša bádateľská cesta:
- Siedmaci riešili problémovú úlohu: Ako sa nazývajú časti kroja a kuchynského zariadenia v lúčanskom nárečí? Pracovali v skupinách a hľadali nárečové pomenovania. Vytvorili aj významové dvojice (spisovné slovo – nárečové slovo), napr. strúhadlo – rajbalo, zástera – fertucha a pod.
- Rozvíjali aj tvorivosť pri písaní krátkeho rozprávania, v ktorom použili 10 lúčanských nárečových slov. Dokonca vo dvojiciach predviedli aj scénky, v ktorých tiež použili nárečové slová.
- Na záver ich čakala bádateľská úloha. Vo svojich rodinách mali naši siedmaci a siedmačky zistiť, kto z ich príbuzných ešte používa v súkromnej komunikácii nárečové slová. Ich bádanie bolo úspešné a vytvorili cenné rodinné slovníky lúčanského nárečia.
Vedeli ste, že najviac používané nárečové slová v Lúčkach sú švábka, kýbel, špajza, štrimfle a biglajs?
- Keďže máme v 7. ročníku aj deti, ktorých predkovia pochádzajú z iných regiónov, mohli sme porovnať aj slová z ich nárečí, napr. šarišského (chustečka – vreckovka).
Radi by sme ocenili kreativitu našich siedmakov a ich úctu k jazyku i tradíciám svojich predkov.
English Week
Počas English Week sa žiaci našej školy presvedčili, že učenie cudzieho jazyka nie je len o slovíčkach a gramatike, ale aj o radosti, hre a odvahe rozprávať. „English Week“ bol iný a pre niektorých žiakov výnimočný. Títo žiaci zažili 6 vyučovacích hodín s anglickým gentlemanom a lektorom Davidom Aultom a s jeho manželkou Júliou. Popri zábavných či vedomostných aktivitách s rodeným Angličanom s typicky britským prízvukom si rozšírili slovnú zásobu, dozvedeli sa nové veci – nielen o Davidovej rodnej krajine, ale aj o sebe – že je dobré vedieť čo najviac slovíčok, mať prehľad o svete a nebáť sa rozprávať. Zapotili sa pri situačných dialógoch, preverili si svoje schopnosti v rôznych hrách a hlavne získali sebavedomie komunikovať po anglicky. Fotogaléria 📷
Okrem tých, ktorí získali najviac bodov, boli odmenení aj tí najaktívnejší chlapci i dievčatá, ktorí zaznamenali najväčší pokrok v angličtine. Všetci si odniesli certifikát, sladkú dobrotu a úžasnú skúsenosť.
David & Julie – many thanks!
A ako to prebiehalo na prvom stupni?
Najmladší žiaci sa počas „English Weeku“ ponorili do sveta rozprávok, hier a pesničiek. S nadšením spoznávali nové slovíčka, rozprávali sa o obľúbených postavičkách a vďaka veselým aktivitám si uvedomili, že učiť sa cudzí jazyk môže byť zábava. Ich prirodzený záujem, radosť a hravosť vytvorili výbornú atmosféru, v ktorej sa angličtina stala súčasťou bežného dňa – nenútene a s úsmevom.
Druhý stupeň – výzva aj potešenie
Starší žiaci mali možnosť zažiť kontakt s rodeným hovoriacim, ktorý im priniesol nielen potešenie z používania cudzieho jazyka, ale aj možnosť preveriť si svoje vedomosti a získať sebaistotu v komunikácii. Pre mnohých bola táto skúsenosť motiváciou pokračovať v učení s väčšou chuťou a odvahou – pretože zistili, že angličtina naozaj žije a dokáže spájať ľudí z rôznych krajín.
Veríme, že všetci žiaci si z English Weeku odniesli pozitívnu skúsenosť, motiváciu učiť sa ďalej a odvahu používať angličtinu aj mimo školských lavíc.
Tešíme sa, že podobné podujatie si budeme môcť zopakovať aj v budúcnosti.
See you next English Week!
Týždeň zdravej výživy - Mlieko
V týždni od 13. 10. do 17. 10. 2025 sme sa na našej škole zamerali na výučbu o zdravej výžive pri príležitosti Svetového dňa zdravej výživy (17. 10.). Našou hlavnou témou bolo Mlieko a mliečne výrobky.
Celý týždeň sme do školy nosili zdravú desiatu – najmä mliečnu, obliekali sme sa do farieb – modrej a bielej.
O mlieku sme sa učili na jednotlivých predmetoch, a to napríklad na matematike, kde sme nakupovali mliečne výrobky, pričom sme mali určený rozpočet, do ktorého sa mal náš nákup zmestiť (posilňovali sme finančnú gramotnosť). Na geografii sme pátrali po pôvode mliečnych výrobkov, na pracovnom vyučovaní a krúžkoch sme varili, piekli dobrotky z mlieka, robili nátierky. Aj na triednických hodinách sme mali triedne mliečne aktivity, ako triedne ochutnávky, mliečny piknik s fotoreportérmi, viedli sme si aj napríklad Mliečne denníky, kde sme si zapisovali, koľko porcií mliečnych výrobkov sme zjedli v jednotlivé dni v týždni, a potom sme si to aj číselne vyhodnotili. Aj na iných predmetoch sme sa venovali tejto téme, riešili sme mnoho ďalších zaujímavých úloh, odčítavali a porovnávali sme nutričné hodnoty mliečnych výrobkov, sledovali sme Nutri-Score u vybraných druhov mliečnych produktov. Na hodine slovenského jazyka sme rozoberali ukážku M. Kukučína – Rysavá jalovica (význam hospodárskeho zvieraťa (kravy) na slovenskom vidieku v minulosti) a k nej sme riešili zaujímavé úlohy, vybrali sme sa aj na literárnu exkurziu do historickej expozície Kukučínovho rodného domu v Jasenovej. Aj na výtvarnej výchove sme tvorili práce na tému mlieko, a na pracovnom vyučovaní sme vyrábali rôzne výrobky, ako kravičku z odpadových materiálov – z obalov mliečnych produktov a pod. Fotogaléria 📷
Mali sme rôzne ochutnávky mliečnych, ale aj bezlaktózových výrobkov, ktoré sme si vyrobili, doniesli z domu alebo nám ich darovali štedrí sponzori, ako: Ovčia Farma (z obce Pokrývač), Orava Milk (z obce Leštiny), Mraziarne Chrien (zo Zvolena), Farma Likavčan (z Ivachnovej) a pani učiteľka Schwarz. V školskej jedálni sa v tomto období intenzívne varilo z mlieka a k obedu sme dostávali rôzne mliečne dobroty, ktoré sme si mohli odniesť aj domov.
Našu školu navštívila aj pani Kantíková, ktorá nám urobila celoškolskú odbornú prednášku na tému Mlieko a hygiena. Po nej nasledovali celoškolské mliečne hody – „Mliečna cesta poznania“, chutnali sme rôzne druhy syrov (ovčie, kravské, kozie výrobky – korbáčiky, nite, syry neúdené a údené, parenice, camembert...), pili sme mliečne nápoje v podobe ochutených acidofilných mliek, mliečnych ovocných koktailov, bezlaktózových mliek, žinčicu... Medzitým sme sa mohli dozvedieť veľa zaujímavostí z pripravených posterov zameraných na mlieko z rôznych oblastí, napríklad o jeho výrobnom procese, druhoch mlieka, o porovnaniach produkcie mlieka u nás aj vo svete a pod. Všetci sme odchádzali nielen o niečo múdrejší, ale aj do sýta najedení, a dokonca aj nabalení s kakaovým mliekom a pareničkou.
Starší žiaci (štvrtáci) pripravili pre mladších žiakov I. stupňa a predškolákov „Mliečnu cestu pre našich drobcov“, t. j. zaujímavé súťažné aktivity o mlieku, ako bludiská, potravinovú triedičku (mliečne aj nemliečne výrobky), porovnávali zdravšiu verziu mliečneho jedla/nápoja od nezdravšej a pod. Na konci cesty drobcov čakalo mliečne pohostenie.
Na mliečnu cestu sme sa vydali aj reálne do terénu mimo našej školy, a to konkrétne na ovčie farmy (na Lúčky k rodine Trečerovej a do obce Pokrývač k rodine Ľuptákovej), aby sme porovnali chov v 2 podobách: malom (20 ovečiek, ručné dojenie) a vo väčšom (300 ovečiek, strojové dojenie). Navštívili sme aj mliečny automat v našej obci.
Druhostupniari pripravili v chemickom laboratóriu pre mladších žiakov skvelé pokusy s mliekom, pri ktorých sa doslova čarovalo dúhou, lúštilo sa tajné písmo a mnoho ďalšieho. Mali sme aj školskú súťaž v dojení kravičiek, pričom najšikovnejší „dojiči“ postúpili do školskej žrebovacej súťaže a výhercovia boli odmenení, ako inak, mliečnymi mňamkami od našich sponzorov (vynikajúce ovocno-čokoládové poháre s ovčím tvarohom, jogurtom a cereálnymi müsli).
Jednoducho, celá školská komunita žila intenzívne „mliekom“, a to v duchu hesla celého týždňa: „Zdravé telo, šťastná myseľ – začína to mliekom!“